article image

Kartul meie toidulaual - kas tervislik või mitte?

11-02-2018   OM Uudised
facebook

Eestlaste vaata et kõige traditsioonilisem toit kartul läks moest ära ligi 10 aastat tagasi, mil moodi tulid madala süsivesiku sisaldusega toidud ja dieedid ning kartuli kohta hakati väitma, et see ajab paksuks ning pole tervislik.

Jah, eelkõige laste ja odavate söögikohtade seas populaarseks saanud friikartulid ajavad tõesti paksuks, sest 100g annab keskmiselt 315 kilokalorit. Sama kogus tavalist värsket kartulit annab vaid 77 kilokalorit ja pakub tervisele palju head. See number tundub küll väike, aga meeles peab pidama, et kartul kaalub päris palju ja üks kartul võib olla mitusada grammi raske.

Värsket ja keedatud kartulit ei peaks halva mainega friikartulite pärast menüüst maha kandma, sest see sisaldab palju B ja C vitamiini, kiudaineid, komplesseid süsivesikuid ja potassiumi, mis on oluline mineraal rakkude ja organite funktsioneerimiseks.  Üks koorega keedetud keskmise suurusega kartul annab poole päevasest c-vitamiini vajalikust kogusest, sisaldab vajalikku B6 vitamiini ja annab 0 grammi rasva. Kartul on küll suure energiasisaldusega köögivili, aga sisaldab vähe rasva, kartuli ballastained kiirendavad seedimist ning toit annab kiiresti täiskõhutunde. Kompleksseid süsivesikuid sisaldavad ka täisteranuudlid, leib ja köögivili, kuid samasse tervisepüramiidi lahtrisse kuulub ju ka kartul. Vajalik on vaid meeles pidada, et tervislik kartul on  koorega keedetud kartul, sest kooritud ja töödeldud kartulist lähevad kaotsi olulised kiudained, C-vitamiin ja potassium.

OkoMarketi kartuimüüjate pakkumised leiad SIIT.