article image

Naat- tülikas umbrohi, millest saab palju head

29-05-2015   OM Uudised
facebook

Kas pole koomiline, et inimesed ostavad poest kallist välismaist pakendatud salatit ja ürte, ning samal ajal sõidavad muruniidukiga üle vitamiinirikastest ja keemiavabadest taimedest koduaias või talluvad nendel vabas looduses. Aga nagu meil tavaks, siis kõik see, mida on liiga palju ja mis on liiga vabalt käes, tundub olema väärtusetu.

Harilik naat on üks esimesi vitaminirikkaid taimi, mis kevadel ilmub ning juba vanad eestlased kasutasid seda oma toidulaual. Isegi möödunud sajandil sõja ajal aitas naat näljahäda leevendada. Naat kõlbab süüa nii toorelt salatites kui sellest saab valmistada ka maitsvat suppi või hautist. Tema roll toidulaual võiks olla eelkõige vitamiinirikka toidulisanina mitte põhitoiduna.

Kui eestlaste ajaloos mängib naat olulist rolli vaeste inimeste elus, sest sellega leevendati näljahäda, siis sakslaste toidulaual on naat olnud sajandeid kui vitamiiniallikas ja terviseturgutaja ning lisaks sakslastele on ka paljud teised rahvad tarvitanud naati sarnaselt kapsaga. Naadi omapärane maitse meeldib paljudele, aga osade inimeste lemmikute hulka see siiski ei kuulu. Vaatamata sellele tasub naati maitsta, sest kui sina kuulud enamuse hulka, siis võib naadist saada sinu asendamatu maitselisand mõnele moosile, hautisele kotletile, vormiroale või isegi pirukale. 

Naati on läbi aegade kasutatud ka loodusravis, sellega on leevendatud põletikke ja kõrvetisi, kasutatud mähistes, mis ravib liigesepõletikku ja reumat ning väidetavalt toimib naat ka nõrgatoimelise unerohu ja rahustina. 

Naadilehti võib ka sarnaselt kapsaga hapendada või soolata ja kuivatada, et siis hiljem naati maitsestajana kasutada. Mida küpsem ja vanem on taim, sea inensiivsem on tema maitse.  Neile, kes soovivad kaalu langetada, on naat väärt toit, sest kaloreid sisaldab naat vähe ning naadil on seedimist kiirendav toime. Tundlikuma seedimisega inimesel võib see kõhu lahti lüüa. Toorelt süües võib sõltuvalt organismist olla naati pisut raske seedida. Samas sisaldab naat palju kaaliumi- ja magneesiumiühendeid, C-vitamiini ja E-vitamiini. Naadilehti ei soovitata süüa kõhunäärme ja sapipõiepõletike korral.

 

Otse omadelt